"MUZYKA POPULARNA - PRODUKCJA I WYKONAWSTWO" NA KIERUNKU "EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUKI MUZYCZNEJ"
Specjalność „Muzyka Popularna – produkcja i wykonawstwo” na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej” została wprowadzona w roku akademickim 2019/20 na mocy Uchwały nr 28/2019 Rady Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 26.06.2019.
Dynamiczny rozwój nowych technologii stwarza nowe możliwości kreowania sztuk muzycznych w dziedzinie realizacji jak również wykonawstwa. Stwarza także warunki do kreowania nowych stylów muzycznych oraz wzbogacania już istniejących, co przekłada się na rozwój rynku twórców i wpływa bezpośrednio na percepcje nowych pomysłów realizatorskich przez odbiorców .
Nowe technologie wpływają bezpośrednio na kreowanie oryginalnych warstw brzmieniowych szczególnie w muzyce popularnej, rozrywkowej. Fakt ten przekłada się na rosnące zapotrzebowanie profesjonalnego przygotowania muzycznego z umiejętnością realizacji technicznej pomysłów muzycznych z udziałem nowych technologii.
Celem nowej specjalności „Muzyka popularna – produkcja i wykonawstwo” jest stworzenie warunków do poszukiwań w obszarze nowych warstw brzmieniowych dzięki nowym technologiom, jak również wypracowanie umiejętności stworzenia gotowego produktu muzycznego w warstwie technicznej np. utwór muzyczny, piosenka itp.
Celem specjalności jest również wykształcenie wykonawcy, który posiada wiedzę z dziedziny historii muzyki rozrywkowej, jej ewoluowania w warstwie strukturalnej i wykonawczej, potrafiącego stworzyć nowatorską ideę muzyczną na bazie zdobytej wiedzy.
W branży muzycznej odnotowuje się stałą dynamikę, a przemysł muzyczny stale poszukuje odpowiednio wykształconych muzyków, których wyborem drogi zawodowej jest nie tyle indywidualna kariera artystyczna (np. wykonawcza), lecz profesjonalne wykonywanie rzemiosła muzycznego wykorzystywanego w bardzo dziś różnorodnej produkcji muzycznej.
„Muzyka popularna – produkcja i wykonawstwo” to specjalność, której celem jest wykształcenie absolwenta z tytułem zawodowym magistra, przygotowanego do samodzielnej działalności na rynku muzycznym ze szczególnym uwzględnieniem rynku medialnego, a więc muzyki dla potrzeb filmu, radia, reklam, muzyki estradowej oraz szeroko pojętej muzyki przemysłowej (industrial music). Program kształcenia na powyższym kierunku zawiera szereg zajęć praktycznych łączących muzykę estradową z muzyką dla mediów. Absolwent nabywa podstawowe umiejętności w zakresie wokalistyki, instrumentalistyki z improwizacją, kompozycji, aranżacja, technik nagrań oraz niezbędnej wiedzy ogólnomuzycznej w postaci przedmiotów teoretycznych (kształcenie słuchu, harmonia, literatura). Duży nacisk położony będzie również na wiedzę związaną z prawem autorskim, tworzeniem własnych projektów artystycznych, tworzeniem wniosków aplikacyjnych, kształceniem umiejętności związanych z pozyskiwaniem środków finansowych. Wiodącym nurtem edukacyjnym jest rozległa problematyka charakterystycznych tendencji i przemian zachodzących w przemyśle muzycznym współczesnych czasów. Student ma zdobyć przygotowanie do prowadzenia profesjonalnych działań z zakresu komunikacji z publicznością oraz kreowania, produkowania i komercjalizacji sztuki muzycznej.
Specjalność stwarza możliwość organizowania wielu różnych projektów artystycznych o zasięgu regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym, które mogą powstać przy współpracy z interesariuszami zewnętrznymi pod patronatem Uniwersytetu Śląskiego.
Jednym z ważnych celów praktyk przewidzianych w programie kształcenia jest nawiązanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami funkcjonującymi w najszerzej rozumianym przemyśle muzycznym.
Specjalność „Muzyka popularna – produkcja i wykonawstwo” uzupełnia i jednocześnie w sposób zasadniczy zmienia dotychczasową ofertę edukacyjną Instytutu Muzyki.
___________________________________________________________________________________________
SPECJALNOŚĆ "ANIMACJA" NA KIERUNKU "PROJEKTOWANIE GIER I PRZESTRZENI WIRTUALNEJ"
Specjalność „Animacja” na kierunku „Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej” została wprowadzona w roku akademickim 2019/20 na mocy Uchwały Rady nr 14/2019 Rady Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 03.04.2019.
Studia „Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej”, prowadzone w ramach specjalności „Animacja”, kształcą specjalistów przygotowanych do podjęcia pracy w sektorze gier komputerowych i branży cyfrowej jako twórcy efektów specjalnych, animacji 2D i 3D, prototypów mockupu oraz jako projektanci storyboardów i sekwencji filmowych. Specjalność powstaje przy wsparciu dydaktycznym ze strony specjalistów branży gier komputerowych (GD), animatorów i wykładowców uniwersyteckich.
Specjalność „Animacja” pozwala nie tylko poznać i zrozumieć techniki oraz metody jakie towarzyszą pracy animatorów przy współczesnych technologiach cyfrowych. Daje również umiejętności do tworzenia własnych projektów bogatych w odwzorowania fizyczne, efekty specjalne, animacje postaci z wykorzystaniem szkieletu 2D 3D, interakcje otoczenia czy sceny filmowe. Studia na specjalności „Animacja” dają możliwość wielokierunkowego rozwoju w tej dziedzinie. Od szczegółowych realistycznych projekcji i odwzorowań opartych na mockupie, po autorskie stylizacje tak w obszarze animacji 2D, jak i 3D.
Specjalność w ramach programu utrwala szczegółową wiedzę związana z projektowaniem gier, w praktyczny sposób implementując nabyte umiejętności bezpośrednio z programów cyfrowych, do środowiska silników i rendererów graficznych. Dzięki czemu pozwala zrozumieć szereg złożonych zależności jakie towarzyszą przy powstawaniu ruchu i oddziaływaniu na siebie obiektów, w kontekście Projektu jako spójna całość. Studia w ramach tego programu dają wykształcenie wyższe zawodowe na poziomie magisterskim. Studia kończą się uzyskaniem przez absolwentów dyplomu z tytułem zawodowym magistra sztuki na kierunku Projektowanie gier i rozrywki interaktywnej. Wraz z dyplomem absolwent otrzymuje suplement. Suplement do dyplomu zawiera wykaz przedmiotów kształcenia, wymiar godzin wraz z punktami ECTS, wykaz uzyskanych ocen oraz informacje o nagrodach, praktykach zawodowych i innych osiągnięciach studenta.
Program specjalności „Animacja” funkcjonuje na kierunku o profilu praktycznym, przygotowującym do zawodu animatora w przemyśle gier komputerowych. Specjalność „Animacja” łączy w sobie kompetencje z zakresu animacji artystycznej z naciskiem na znajomość warsztatu animacji komputerowej ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych technologii projektowania gier (animacja komputerowa 2D, animacja komputerowa 3D, projektowanie silników gier, projektowanie poziomów gier, efekty specjalne, oświetlenie, tekstury, operowanie kadrem, modelowanie obiektów 3D, mechanika postaci i obiektów, projektowanie świata gry). Specjalność przygotowuje specjalistów zdolnych do podjęcia pracy w sektorze gier komputerowych i branży cyfrowej jako twórców efektów specjalnych, animacji 2D i 3D, prototypów mockupu oraz jako projektantów storyboardów i sekwencji filmowych. Specjalność powstaje przy wsparciu dydaktycznym ze strony specjalistów branży gier komputerowych (GD), animatorów i wykładowców uniwersyteckich.
Specjalność „Animacja” pozwala nie tylko poznać i zrozumieć techniki oraz metody jakie towarzyszą pracy animatorów przy współczesnych technologiach cyfrowych. Daje również umiejętności do tworzenia własnych projektów bogatych w odwzorowania fizyczne, efekty specjalne, animacje postaci z wykorzystaniem szkieletu 2D, 3D, interakcje otoczenia czy sceny filmowe. Studia na specjalności „Animacja” dają możliwość wielokierunkowego rozwoju w tej dziedzinie. Od szczegółowych realistycznych projekcji i odwzorowań opartych na mockupie, po autorskie stylizacje tak w obszarze animacji 2D, jak i 3D. Specjalność w ramach programu utrwala szczegółową wiedzę związaną z projektowaniem gier, w praktyczny sposób implementując nabyte umiejętności bezpośrednio z programów cyfrowych, do środowiska silników i rendererów graficznych. Dzięki czemu pozwala zrozumieć szereg złożonych zależności jakie towarzyszą przy powstawaniu ruchu i oddziaływaniu na siebie obiektów, w kontekście Projektu rozpatrywanego jako spójna całość.
__________________________________________________________________________________
Nowe specjalności na Wydziale Artystycznym w ramach programu POWER
Na Wydziale Artystycznym zakończone zostały prace związane z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej uruchomienia w roku akademickim 2019/2020 dwóch nowych specjalności: "Muzyka popularna - wykonawstwo i produkcja" w ramach kierunku "Edukacja artystyczna w dziedzinie sztuki muzycznej" oraz "Animacja" na kierunku "Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej".
Informacja o rekrutacji została wyeksponowana zarówno w przestrzeni budynków Instytutu Muzyki oraz Instytutu Sztuki, jak i na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych.
Trwa nabór kandydatów na obie specjalności.