Uchwała nr 367/2019 z dnia 30-04-2019 Senatu UŚ wsprawie utworzenia kierunku studiów polityki miejskie i doradztwo publiczne.
Studia magisterskie na kierunku Polityki miejskie i doradztwo publiczne (Urban and Public Affairs) w zakresie polityk społecznych i doradztwa publicznego, studiów miejskich i organizacji działań na poziomie lokalnym i regionalnym, przygotowują do aktywności w badaniach i działaniach odpowiadających na pytanie: w jakim zakresie polityka i zaangażowanie społeczności może wpływać na pozytywne zmiany.
Nasz program łączy zajęcia w zakresie studiów miejskich, polityki, socjologii i polityki publicznej z praktycznym doświadczeniem w badaniach społecznych, projektowaniu polityki, analizie polityki, popieraniu i wdrażaniu modeli i innowacyjnych rozwiązań. Absolwenci są przygotowani do formułowania polityki i inicjatyw na rzecz dynamicznych obszarów miejskich, inspirowanych przemyślanym zaangażowaniem w teorię i praktykę sprawiedliwości społecznej. Co nas wyróżnia:
- unikatowy program studiów tworzony w ścisłej współpracy z pracodawcami
- nauczanie poprzez praktykę - praktyczne doświadczenie i możliwość budowy sieci kontaktów zawodowych
- możliwości kariery - wspierane przez mentoring akademicki i doświadczenie specjalistów i ekspertów oraz rozwój przywództwa
- wyróżniający się wydział - składa się zarówno z czołowych naukowców, jak i doświadczonych specjalistów i praktyków w tej dziedzinie
Charakterystyka absolwenta kierunku:
Absolwenci będą przygotowani do sformułowania polityki i inicjatyw na rzecz obszarów miejskich i metropolitalnych, zainspirowanych przez przemyślane zaangażowanie w teorię i praktykę społeczną. Program studiów pozwoli studentom rozwijać wiedzę specjalistyczną w określonych obszarach polityki miejskiej, regionalnej czy publicznej, budować osobiste i profesjonalne sieci, pracować nad publicznym wizerunkiem osób i instytucji, które pomogą im rozpocząć karierę po ukończeniu studiów jak również sprawnie aplikować w różnego rodzaju programach, pozyskiwać fundusze na rzecz reprezentowanych instytucji, współpracować z innymi przedstawicielami reprezentowanej dziedziny, twórczo modyfikować otoczenie poprzez wprowadzanie np. innowacji miejskich, otwieranie się na nowe kierunki współpracy w mieście, aplikowanie o dofinansowanie z budżetu obywatelskiego czy funduszy unijnych.
Absolwent posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk społecznych, dotyczącą mechanizmów kierujących funkcjonowaniem współczesnych państw, idei i prądów umysłowych wpływających na kształtowanie społeczeństw połączoną z wiedzą na temat struktur i funkcjonowania miejskich zbiorowości terytorialnych i gospodarczych uwarunkowań ich rozwoju, a także działalności instytucji władzy i administracji publicznej. Szczególny akcent położony jest na wykształcenie umiejętności diagnozowania i analizowania zjawisk społecznych definiowanych w skali lokalnej i regionalnej, projektowania kampanii medialnych oraz tworzenia strategii rozwoju społeczności lokalnych na rzecz społeczeństwa obywatelskiego a także pogłębionych analiz i syntez procesów zachodzących w życiu publicznym.
Absolwenci po ukończeniu studiów potrafią samodzielnie zaprojektować i zorganizować badania społeczne i badania diagnostyczne kampanii społecznych i politycznych oraz analizować dane i dokonywać pomiaru ich skuteczności. Umiejętnie planują i realizują strategie marketingowe wraz z samodzielnym projektowaniem nowoczesnych materiałów reklamowych i wyborczych wraz z wyborem nośników tych materiałów z uwzględnieniem odbiorcy docelowego. Ponadto absolwenci potrafią budować wizerunek partii politycznych i polityków oraz tworzyć i zarządzać markami politycznymi a także wizerunek instytucji publicznych i społecznych funkcjonujących w przestrzeni miejskiej, organizacji pozarządowych i innych.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy we wszelkich typach instytucji życia zbiorowego, a zwłaszcza w tych, które są związane z funkcjonowaniem miasta, w szczególności w: instytucjach administracji publicznej, w jednostkach samorządowych urzędów gmin, powiatów, w instytucjach kultury, w organizacjach pozarządowych, agencjach rozwoju regionalnego oraz przedsiębiorstwach zajmujących się planowaniem przestrzennym i rozwojem regionalnym, ośrodkach badań opinii społecznej oraz jako specjalista/doradca w zakresie: tworzenia programów strategii rozwoju lokalnego i regionalnego oraz projektów dotyczących tworzenia inicjatyw obywatelskich.
Ponadto, absolwenci kierunku przygotowani są do pracy w instytucjach publicznych, biurach poselskich i senatorskich, w organizacjach politycznych, organach jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności w obszarze projektowania i realizacji kampanii społecznych i politycznych oraz projektowania kampanii medialnych. Mogą także pracować w agencjach public relations, jak również wykonywać zawód rzecznika prasowego, analityka opinii publicznej, doradcy ds. wizerunku politycznego, kierownika i pracownika sztabów wyborczych.
Projekt nowego innowacyjnego i interdyscyplinarnego programu studiów 2 stopnia dostosowanego do potrzeb rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa został przygotowany przez pracowników Instytutu Socjologii i Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa.